4 April Tangkahan - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Paul en Yvonne Giezeman - WaarBenJij.nu 4 April Tangkahan - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Paul en Yvonne Giezeman - WaarBenJij.nu

4 April Tangkahan

Door: Paul en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Paul en Yvonne

05 April 2014 | Indonesië, Medan

Het ontbijt bestaat uit verse ananas en 2 geroosterde boterhammen met een plakje kaas en ei. Niet het Indonesische ontbijt dat we dachten te krijgen maar prima. Volgens het programma zouden we vandaag een jungletocht met olifanten maken maar de olifanten schijnen in het bos te zijn en niet bij de rivier. We kiezen als alternatief voor tubbing. In een grote autoband de rivier af. We gaan samen met Pren, onze gids die buiten het gids zijn ook op een rubberplantage werkt. Bij het afdalen naar de rivier valt Yvonne plat op haar gezicht waar ze een sneetje in haar ooglid en een blauw oog aan overhoudt. We drijven de rivier af met een schitterend uitzicht op het bos. Halverwege leggen we aan en lopen een inham in. Aan het eind komt een waterval naar beneden in een kleine baai waarin we kunnen zwemmen. Ondertussen maakt Pren de lunch klaar; een halve ananas voor ieder en een bord nasi goreng speciaal. Heerlijk. Aan het eind van de tocht lopen we nog een stuk door het bos en door het dorp Tangkahan. Yvonne is ondertussen verlost van een bloedzuiger op haar been die aardig wat bloed achterlaat. Pren laat ons de verschillende vruchten zien die hier groeien; palmolie, cacao, citroen, kokosnoot, dorian, gember enz.. In het dorp haalt Pren achter een huis van een familie twee kokosnoten uit de boom en snijdt deze open? We drinken de kokosmelk en eten de kokos, was erg lekker. De mensen in het dorp zijn erg vriendelijk. Een meisje van 14 spreekt ons aan en we maken een praatje met haar en wat familieleden. Even verder woont de zus van de oma van Pren. Ze is 94 maar nog redelijk gezond. Het eten gaat wat moeilijk want ze heeft nauwelijks nog kiezen. We komen langs een Engelse school. We worden uitgenodigd om binnen te komen en houden een gesprekje met de kinderen in het Engels. Erg leuk. De school wordt door gemeenschap zelf gefinancierd. We worden ook nog even voorgesteld aan Pren zijn vrouw met zijn 4 maanden oude baby. Aan het eind van het dorp zien we de tweeslachtigheid t.o.v. het natuurbeheer. Er staat een hoog betonnen gebouw om zwaluwen te laten nestelen terwijl 100 m verder een 2 m diepe geul wordt gegraven als afscheiding voor een onlangs door de regering aangelegde palmolieplantage waarvoor bos moest wijken en ondanks tegenstand van de dorpelingen. Al met al een schitterende tocht van 4 uur lang. Pren haalt nog wat inheemse kruidenolie voor het blauwe oog van Yvon, 2xdgs moet het er worden opgesmeerd. Aan het eind van de middag begint het weer te betrekken en begint het te regenen en te onweren

• 06 April 2014 - 14:55

Riet:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen hoor. Veel. Plezier!!

• 06 April 2014 - 14:59

Narti :

Pottedorie Yvonne, een blauw oog!!!!!!, kijk uit met slippers in de regen....
    Wel een hele belevenis zo hoor, geweldig.
    Verder Selamat Yalan.
    dikke kus
    Narti

• 14 April 2014 - 21:26

Rita:

Ben jullie wat laat gaan volgen maar geniet er niet minder om. Zo leuk om mee te lezen. Jammer dat yvon zo'n pech heeft. Vallen...bloedzuiger...het kan niet op! Doe voorzichtig hoor!!!!