14 April Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Paul en Yvonne Giezeman - WaarBenJij.nu 14 April Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Paul en Yvonne Giezeman - WaarBenJij.nu

14 April Bandung

Blijf op de hoogte en volg Paul en Yvonne

14 April 2014 | Indonesië, Bandung

Hier probeert men op alle mogelijke manieren een centje te verdienen. Als je je auto wilt parkeren, komt er een mannetje aangesneld om je aanwijzingen te geven. Bij het wegrijden houdt er een het verkeer voor je tegen. Op drukke kruispunten staan mannetjes die het verkeer tegenhouden zodat je over kunt steken. Vandaag hief een vrouwtje op een bergachtige weg tol. We deden vandaag een bergwandeling van de ene vulkaankrater naar de andere. Om bij de kraters te komen moet je toegang betalen. Zodra je uit de auto stapt staat er een gids bij je en de nodige verkopers. De wandeling mag je niet doen zonder gids hoewel de wandeling zeer eenvoudig is. Op een kantoor moesten we betalen. Al snel liepen er nog twee vriendelijke heren mee. Iedereen sprak gezellig Nederlands met ons. Na 1,2 km afdalen kwamen we bij een kleine geiser en wat poelen met warm water. Hier werd het doel van de beide mannen duidelijk. Ze wilden ons masseren en insmeren met vulkanische modder. We hebben dat allebei laten doen en het was lekker. Toen we ze na afloop wat wilden betalen, kon dat niet. Ze hadden hier geen vergunning voor maar of we maar een souvenier van ze wilden kopen. Een ei van steen of een armband, beiden tussen 15 en 25 euro. Na veel gepraat dat we geen souveniers nodig hadden en zeker die niet, namen ze toch maar genoegen met een financiële bijdrage. Met onze gids liepen we nog een stukje door. Tijdens de tocht liet hij al doorschermeren dat hij slechts een kleine commissie kreeg van het bedrag dat wij betaald hadden. We hebben hem maar een goede fooi gegeven omdat hij goed zijn best had gedaan. Op naar de theefabriek. Hier kregen we een rondleiding van een man die slecht Engels sprak, volgens ons niet echt veel verstand van het proces had en die regelmatig uitbarstte in gegiechel. Ook in het theeplukken heeft de mechanisatie toegeslagen. Een deel wordt al met machines geplukt. De thee die binnenkwam bestond niet alleen uit blaadjes maar ook uit takjes met blaadjes. De thee wordt eerst een tijdje gedroogd in bakken en wordt daarna gemalen. Er wordt gezeefd en daarna wordt de thee gefermenteerd en gedroogd op 100 graden. Dat product wordt weer gezeefd en verdeeld in een aantal productsoorten, van stof tot de grofste thee. De beste thee is die, die met de hand wordt geplukt. Dat is niet de thee uit deze fabriek.

Wat lager op de berg word het warme water uit de vulkaan opgevangen in een zwembad. Hier kun je zwemmen maar we hadden geen zwemspullen bij ons. Het zag ook allemaal niet spectaculair uit. Hier hebben we geluncht. Ook weer verrassend. Nadat we een drankje hadden besteld zaten we te wachten op de menukaart maar daar stond plotseling een soepkom voor onze neus. We besloten maar om niet de discussie aan te gaan en om ons verder te laten verrassen. En ja, daar kwam na de soep een kleine rijsttafel. Best lekker en fruit als toetje toe.

Terug naar de stad. Bij het hotel aangekomen begon het te waaien en even later kwam de regen weer met bakken naar beneden. We lenen een paraplu van het hotel en lopen naar een groot winkelcentrum iets verderop. Een hachelijke onderneming door het deels ontbreken van een trottoir en voorbij razende verkeer. Het winkelcentrum heeft 2 grote etages met alleen dure merkwinkels. Zoiets hebben wij in Nederland nog niet eens. De prijzen, als die er al bij staan, lijken zo'n beetje op hetzelfde niveau te liggen als bij ons.

• 14 April 2014 - 17:13

Ina:

Wow,,, wat een prachtige reis Yvon!! geniet er van.,,!! samen met Paul!

Ga zelf 20 mei singlereis Indonesie- Bali doen....heerlijk!

Liefs,,,take care!!

Ina

• 14 April 2014 - 19:59

Mieke:

Weer prachtige foto's hoor!
    Dat eten is al een avontuur op zich, zo moet je zo snel mogelijk weg wezen en zo moet je eten wat de pot schaft. Ha, ha......

Al weer benieuwd naar het volgende verhaal.

Mieke en Floor

• 14 April 2014 - 22:06

Rita:

Wat een reis. Inderdaad jammer van de regen maar dat kun je jammer genoeg niet bestellen. Bali zal alle ontberingen doen vergeten. Als het daar tenminste wat minder regent! Je schoenen worden zo nat en je glijdt uit je slippers vandaan! Geniet maar lekker samen!

• 14 April 2014 - 22:39

Andrea:

Nou ik heb weer wat reis verslagen gelezen en begrijp hier uit dat jullie in het regen seizoen zitten of lijkt dit maar zo? Jullie maken in ieder geval genoeg mee en zien heel wat. Hier gaat alles zijn gangetje en blijft het weer redelijk met af en toe de zon en soms een beetje regen. Morgen weer werken en woensdag en vrijdag dus mijn week is ook weer gevuld. Nou genieten jullie maar lekker. Groetjes vanuit Castricum Hollland..

• 15 April 2014 - 02:12

Riet:

Het was weer leuk jullie verhaal te lezen... lekker he zo'n modder badje..