28 april Kuta - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Paul en Yvonne Giezeman - WaarBenJij.nu 28 april Kuta - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Paul en Yvonne Giezeman - WaarBenJij.nu

28 april Kuta

Blijf op de hoogte en volg Paul en Yvonne

28 April 2014 | Indonesië, Kuta

Om half acht gaan we op pad om een auto met chauffeur te zoeken. De eerste kandidaat vraagt $ 60 (veel verkopers op Bali geven prijzen in dollars). De tweede vraagt $ 45 en neemt genoegen met 500.000 rp ( € 32). Het blijft een heel gereken en met al die nullen moet je goed opletten. We rijden eerst naar Sanur Beach om te zien hoe het er bij de tweede badplaats van Bali uitziet. Waar wij rondlopen zitten de restaurants wat dichter op strand wat het heel idyllisch maakt. Het is een stuk rustiger dan in Kuta. We spreken met onze chauffeur een route af waar hij echter al snel van af wijkt. Blijkbaar wil hij ons naar een aantal plaatsen brengen waar hij provisie krijgt. Na een goed gesprek houdt hij zich verder aan de afgesproken route. Ons doel voor vandaag is Mount Batur, een vulkaan in het noorden van Bali, met een aantal tussenstops die allemaal hindoetempels zijn. De grootste hindoetempel van Bali kunnen we helaas niet bezoeken omdat er ceremonies zijn die niet kunnen worden bekeken.
Tempel 1: Goa Gojah
Deze tempel is niet al te groot. Bijzonder zijn een aantal beelden die water in een bassin spuiten, een grot met altaren en de aanwezigheid van een boeddhistische tempel. We nemen een gids die echter al snel uitverteld is. Een oude man nodigt ons uit om mee te bidden bij een altaar. Bij de uitgang staat een man met een python. Yvonne moest natuurlijk met de slang op de foto (zijn bek was gelukkig dichtgeplakt met plakband).
Tempel 2: Gunung Kawi
Deze tempel is schitterend gelegen. De natuur is prachtig. In de wanden van de bergen zijn 8 grafstenen uitgehouwen. Er moeten wel de nodige trappen worden genomen wat bij deze temperaturen de nodig zweetdruppels geeft.
Tempel 3: Tira Empul
Een grote tempel met een heilige bron. Er is 's-morgens een ceremonie geweest en de tempel is nog vol met deelnemers aan deze ceremonie. Op grote tafels staan vele prachtige offergaven. Het water uit de heilige bron komt uit in een bad waar vele Hindoes een bad in nemen. Sommigen nemen plastic zakjes met water mee.
Na deze tempels rijden we door naar Kintamani. We lunchen bij restaurant Batur Sari waar je al etende een schitterend uitzicht hebt over de vulkaan Mount Batur en Lake Batur. Ook over de prijs voor het eten is blijkbaar te onderhandelen. Als we niet enthousiast reageren, gaat de prijs van 150.0000 naar 100.000 rp. We willen een boottocht over het meer maken. Onze chauffeur mag niet naar het meer rijden. We moeten ons laten vervoeren door plaatselijke mensen. Ze vragen een miljoen rp (€65) en willen niet omlaag. Een ander vraagt 700.000 rp maar brengt ons dan met een motor. We besluiten maar om de boottocht te laten zitten. We gaan weer terug richting Kuta maar nemen nog even onze vierde tempel mee.
Tempel 4: Goa Lawah
Deze tempel dankt zijn bekendheid aan de vleermuizen die in de tempel huizen. We hebben inderdaad nog nooit zo dicht bij een kolonie vleermuizen gestaan.
Om vier uur zijn we weer bij het hotel en duiken we nog even het zwembad in.

• 28 April 2014 - 18:32

Rita:

Zo leuk om te weten dat je dingen bezoekt waar ik ook met Bert was! Wat een mooie natuur he?? Jammer dat iedereen je probeert op te lichten, ik herken dat niet, de mensen hebben vast honger..past niet echt bij het geloof zou je zeggen.

• 28 April 2014 - 21:36

Riet:

Ooh wat leuk al die beelden joh... wij waren daar ook. Dus heel herkenbaar!

• 29 April 2014 - 13:36

Narti:

Hi wereldreizigers,

Ik vind dat jullie het zo goed doen daar op Bali, laat je niet afzetten. En het eten bij Gunung Batur kost ook 100.000.- zijn ze helemaal gek geworden.
    Yvon wat doe jij weer eng met die slang. hih....
    Jammer van Besakih( de grootste tempel van Bali) maar jullie hebben genoeg andere tempels gezien. toch??
    Veel plezier nog,