23 februari - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Paul en Yvonne Giezeman - WaarBenJij.nu 23 februari - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Paul en Yvonne Giezeman - WaarBenJij.nu

23 februari

Door: Paul en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Paul en Yvonne

24 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

Na een middagje rondbanjeren in Auckland en een diner aan de haven, vertrekken we naar het vliegveld. Na 12 uur vliegen komen we om 07.15 uur plaatselijke tijd aan in Shanghai. We horen dat er een zweeftrein naar de stad gaat. Omdat we toch door de douane moeten, wat meestal bij een overstap niet hoeft, besluiten we de gok te wagen en pakken de zweeftrein. Met 430 km per uur zweven naar de rand van de stad naar een metrostation. We willen naar het centrum en gokken dat de stop van de metro op Peoples Place het centrum is. Omdat het kaartje voor de metro niet met een creditcard te betalen is, trekken we 100 van de plaatselijke munteenheid uit de muur. Geen idee hoeveel euri dit is maar de metro kost 4 van die dingen. Na enige problemen met de automaat omdat die geen biljet van 100 aankan, wat in ieder geval niet in een voor ons begrijpelijke tekst staat aangegeven, stappen we na hulp van een vriendelijke chinees die een heel klein beetje engels spreekt in de metro. We komen inderdaad in de stad en vermoeden dat dit wel eens het centrum kon zijn. We proeven wat van de chinese cultuur met sportende en dansende mensen op straat en het standbeeld van Mao. We slagen er zonder veel problemen in om van een ander metrostation weer op het vliegveld te komen. Hier een lange rij om in te checken en tot overmaat van ramp blijkt dan dat de bagage niet automatisch wordt overgeladen hoewel dat in Auckland uitdrukkelijk wel was bevestigd. Moeten we snel onze bagage gaan opsporen. Nadat we bij aankomst al drie formulieren per persoon hadden ingevuld moeten we dit bij vertrek weer doen. Snel nog even de overgebleven chinese valuta in de tax free shop aan een goede fles whiskey uitgegeven. Uitgeput en uitgedroogt stappen we uiteindelijk om 12.30 uur in het vliegtuig. We zitten achter twee hollanders die de hele reis luidkeels converseren over wat ze allemaal niet hebben meegemaakt, dus weinig rust. Gelukkig hebben we drie stoelen voor ons tweeen zodat we wel de ruimte hebben. Helaas geen persoonlijk entertainmentsysteem maar het eten en drinken is prima verzorgd. Aankomsttijd zoals gepland om 17.30 uur in Amsterdam waar de dochters staan te wachten om ons weer op te halen.

• 24 Februari 2007 - 11:48

Rita:

Och jee Yvon, toch hoop ik niet van de dehydratie aan de whiskey begonnen? Dat valt zwaar als je uitgeput bent. Wel een leuk einde zo in Shanghai! Slaap lekker vannacht!