Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Paul en Yvonne Giezeman - WaarBenJij.nu Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Paul en Yvonne Giezeman - WaarBenJij.nu

Jasper

Blijf op de hoogte en volg Paul en Yvonne

01 Juni 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

This was our lucky day!
Vroeg op pad. De lucht is strak blauw. We rijden vandaag de Icefields Parkway, een ruim 200 km lange weg tussen Lake Louise en Jasper, speciaal aangelegd voor het toerisme. De weg is een aaneenschakeling van besneeuwde bergtoppen, blauwe bergmeren, gletsjers, watervallen, rivieren en bossen. We rijden van uitkijkpunt naar uitkijkpunt.
Qua wild komen we onderweg, buiten de gebruikelijke eekhoorns en chipmunks, achtereenvolgens tegen:
- een berggeit aan de kant van de weg die echter zo snel verdwijnt dat we hem niet op de foto kunnen zetten
- een moeder beer met jong die rustig in de berm rondlopen. We kunnen zonder probleem tot op 50 m komen
- een kudde bighorn schapen die aan de overkant van de rivier loopt te grazen
- een zwarte beer in het bos die snel wegloopt
- een overstekend hert
Niet slecht voor een dag.
In Jasper is slechts een camping open maar wel een met een kleine 800 plaatsen. We verwachten bij de aanmelding weer het reeds bekende verhaal over de beren, maar nee, er zijn hier op de camping beesten die nog gevaarlijker zijn. Elks. Een soort hert waarvan het vrouwtje, als ze jongen heeft, zeer agressief is. Dus opletten op de elk maar toch ook de beer niet uit het oog verliezen. Ondertussen hebben we echter de meeste angst voor maar een heel klein beestje, de mug.
Voor het eten nog een rondje, nou ja zeg maar ronde, camping gedaan. Plots steekt er iets het pad over. Shit, een elk. Voorzichtig proberen we een foto te maken. Zij komt onze kant uit, wij trekken ons terug naar een toiletgebouw. Shit, voor het toiletgebouw staan er nog twee. Door de struiken brengen we ons in veiligheid. Later zien we nog verscheidene elks lopen. Gelukkig geen een met een jong.
We proberen de weg naar onze camper terug te vinden. We moeten een stuk omlopen omdat een deel van de camping is afgezet i.v.m. beren! We kunnen in het vervolg maar beter bij de camper blijven. Foto's op https://picasaweb.google.com/118214753872728038829/Canada1Juni